Dæk:
Uanset dæktype er det meget vigtigt, at lufttrykket i dækkene er som foreskrevet i
instruktionsbogen som følger med motorcyklen. Det er meget vigtigt for at opnå bedst muligt vejgreb, men også af hensyn til dækslid.
Lovkrav:
- Der skal mindst være 1 mm dækmønster. Dækkets mønster bruges til at bortlede vand/snesjap i vådt føre (For at undgå aquaplanning)
- Hvis dækket er retningsbestemt, er det vigtigt at det er monteret korrekt (Pilen på dækket skal køre den rigtige vej)
- Hjulfælgene skal være hele og ubeskadigede. Alle eger skal være der og de skal være fastspændte
- Der må ikke være slør i hjullejerne
Støddæmpere:
Støddæmpere bruges til at dæmpe de vip som motorcyklen vil få, når man kører på en ujævn vej.
Det er vigtigt med gode støddæmpere for at opnå det bedst mulige vejgreb. Man kan kontrollere om ens støddæmpere er lovlige ved at trykke hårdt og hurtigt over et at hjulene. Man checker støddæmpere ved hvert hjul. Motorcyklen må kun vippe 1 gang, hvis støddæmperen skal være lovlig. Der må ikke være slør i støddæmperne.
Styret:
- Hjulene skal præcist følge styrets bevægelser. Styret må ikke møde ujævnheder eller mislyde
- Man skal kunne dreje styret fra side til side uden, at man rammer imod noget og uden, at noget kommer i klemme
- Der må ikke være slør i kronrøret
- Dette kontrolleres på lette motorcykler ved, at man stiller sig foran motorcyklen og tager fat om styret og løfter op i det. Der må ikke være slør ved ovenstående manøvre
- Tunge motorcykler sætter man sig op på og presser opad på styret, mens man holder motorcyklen op imod en mur. Her må der heller ikke være slør.
- Styret må ikke være placeret mere end 30 cm over sædet og ikke under sædehøjde. Styret skal min. være 55 cm bredt.
Bremser:
Der skal være 2 bremser på en motorcykel. De skal virke uafhængigt af hinanden, således at man stadig kan bremse, hvis den ene svigter.
Hydraulisk bremse:
Man tjekker slanger og rør for utætheder. Der skal være en mindre frigang, så bremsen ikke kan ”hænge”. Bremsegrebet må max. kunne trækkes 2/3 ind mod håndtaget.
Mekanisk bremse:
Bremsepedalen må max. kunne trædes 2-3 cm ned før den når bremsepunktet (det punkt, hvor bremsen begynder at bremse). Tjek at bremsearmen ikke overstiger mærket for max. på baghjulet.
Lygter/reflekser/horn:
Alle lygter kan være sammenbygget i sammen lygte.
Foran |
Antal |
Farve |
Styrke/andet |
Nærlys | 1 | Hvid/Gulligt | Oplyse vejen min. 30m foran MC |
Fjernlys | 1 | Hvis/Gulligt | ÷ Blændende (fald 1cm/m) |
Positionslys | 1 | Hvis/Gulligt | Blåt kontrollys, når fjernlys er tændt |
Bagpå |
Antal |
Farve |
Styrke/andet |
Baglygte | 1 | Rød | Skal kunne ses min. 300m |
Stoplygte | 1 | Rød | Ca. 4 gange kraftigere end baglygte |
÷ Blændende | |||
Skal kunne ses i kraftigt sollys |
Nummerpladelys | 1 | Hvis | Læses tydeligt fra en afstand på 20m |
Reflekser | 1 | Rød | Godkendt |
Ej trekantet (kun påhængsvogn) |
Foran og bagpå |
Antal |
Farve |
Styrke/andet |
Blinklys | 4 | Gul | Skal blinke 60-120 gange i minuttet |
÷ Blændende | |||
Skal kunne ses i kraftigt sollys | |||
Grønt kontrollys, når blinklys er tændt |
Kæde:
Tjek om kæden er for slap (må vippe 1-2cm).
Udstødning:
Skal sidde fast og ikke larme unormalt.
Ingen “sort” røg ud af udstødningen.